Andrea Revuelta: "Funtsezkoa da onartzea eskola-espazioa, barnekoa zein kanpokoa, hezkuntza-eragile bat dela"
2025eko otsailaren 25a

"Ikastetxeetako espazioen erabileraren eta antolamenduaren azterketa genero-ikuspegitik etapa guztietan" ikastaroa emango du online UEUrekin Andrea Revueltak (Bilbo, 1998). Zuzenbidean eta Emakumeen aurkako Indarkerian Esku Hartzeari buruzko Unibertsitate Masterrean graduatua da eta espezializazioak ditu sexu- eta genero-aniztasunean, haur-abusuen prebentzioan, hezkidetzan, maskulinitateetan eta berdintasun-planen garapenean. Esperientzia du genero-ikuspegia duten hainbat esparrutan esku hartzen, eta gaur egun 2030 Agendako teknikariaren rola betetzen du Bilboko Udalean. Berdintasunean oinarritutako hainbat administrazio eta erakundetan lan egin du, hala nola Flora Tristán Peruko Emakumearen Zentroan eta Bilboko eta Portugaleteko udaletan. Berarekin izan gara martxoaren 10ean hasiko den ikastaroaz hitz egiteko.
Zein da eskoletako kanpo-espazioei ematen zaien arreta?
Kanpoko eskola-espazioek arreta aldakorra jaso ohi dute, erakunde bakoitzaren ikuspegi pedagogikoaren arabera. Kasu batzuetan, lehentasuna ematen zaio mantentzeari eta egokitzeari, jokoa, gizarte-elkarreragina eta aire zabaleko ikaskuntza sustatzeko. Hala ere, beste batzuetan, hezkuntza-potentziala alferrik gal daiteke. Funtsezkoa da espazio horiek modu inklusibo, seguru eta estimulatzailean diseinatzea, ikasleen ongizate fisikoa eta emozionala sustatzeko.
... eta zein ume eta nerabeen garapenean duten eragina?
Kanpoko espazioek haurren eta nerabeen garapenean duten eragina esanguratsua da. Garapen motorrean, kognitiboan eta sozioemozionalean laguntzen dute, esplorazioa, sormena eta sozializazioa sustatuz. Gainera, emozioen erregulazioan eta estresaren murrizketan eragin dezakete, baita ohitura osasungarriak hartzean ere. Ondo diseinatutako espazio irisgarriek ekitatea sustatzen dute ikasleen arteko jolasean eta elkarrekintzan.
Nola lortu eskola-inguruneari betaurreko moreekin begiratzea?
Eskola-espazioa genero-ikuspegiarekin ulertzeko, beharrezkoa da aztertzea nola diseinuek eta erabilerek desberdintasunak sor ditzaketen edo, aitzitik, ekitatea bultza dezaketen. Zenbait eremutan genero bakarra nagusi izatea saihestu behar da, baliabideetarako eta jardueretarako berdintasunezko sarbidea sustatuz. Gainera, funtsezkoa da bizikidetza-arauak eta -dinamikak berrikustea, genero-estereotipoak iraunaraz ez ditzaten eta ikasle guztiak eroso eta ordezkatuta senti daitezen.
Nori dago zuzenduta?
Ikuspegi hori hezkuntza-komunitate osoari zuzenduta dago: irakasleei, zuzendariei, familiei eta ikasleei. Eskola-azpiegiturak diseinatzen dituztenentzat garrantzitsua da, baita ikaskuntza-ingurune inklusiboagoak eta bidezkoagoak bilatzen dituzten hezkuntza-politiken arduradunentzat ere.
Nabarmentzeko zerbait?
Funtsezkoa da onartzea eskola-espazioa, barnekoa zein kanpokoa, hezkuntza-eragile bat dela berez. Diseinuak eta erabilerak inklusioaren, irisgarritasunaren eta iraunkortasunaren printzipioei erantzun behar diete, ikasle guztiak erabat garatzeko moduko giroa sustatuz. Halaber, funtsezkoa da irakasleen, familien eta ikasleen arteko lankidetza espazio horiek hobetzeko eta etsitzeko.