Medikuaren oinarrizko gaitasun profesionalak
Gaitasun profesionala helburu bat lortzeko borondatez egindako ekintza-kate
batek osatzen du, nahi izanez gero, behin eta berriro errepika daitekeena. Hiru
alor landu behar dira amaierako konpetentzia hori lortzeko: ezagutzak,
gaitasunak eta osasun-profesioaren balioak eskuratu behar dira. Etorkizuneko
profesionala egungo erronkei aurre egiten eraginkorra izatea lortzeko, alor
humanistikoa eta filosofikoa garatzea ezinbestekoa izango da.
Edozein osasun-langile, egoiliar, irakasle edo tutoreri zuzenduta dago lan
hau. Izan ere, oso garrantzitsua da etorkizuneko langileek jakitea
gaixotasunaren atzean gauza gehiago badirela, hau da, desberdintasun sozialak
osasunarekin zerikusia duela eta ditugun baliabideak ez direla soilik
preskribatzen diren medikamentuak, baizik eta testuingurua, familia, sare
sanitarioa eta osasunerako prebentzio eta promozioko politikak ere kontuan
hartu behar direla. Gaixotasunaz gain, pertsona bera artatzeko gaitasuna eskuratzeko
pausoak eskaintzen dira hiru kapitulutan banatuta: pazientearengan zentratutako
metodo klinikoa, komunikazio klinikoa eta bioetika.
Familia- eta komunitate-arretako erizain zein mediku egoiliarrekin lanean
aritzean, oinarrizko konpetentziak lantzen dituen euskarazko materiala sortzearen
inguruan maiz pentsatu badut ere, liburua idaztearen proiektua aurrera
eramateko OEEk antolatutako 2017ko Agote Saria irabaztea ezinbestekoa izan da.
Eta, azkenik, UEUren laguntzari esker ikusiko du argia. Eskerrak eman nahi
dizkiet, beraz, OEEri eta UEUri.
Eskuragarri duzuen idatzi hau, Medikuaren
oinarrizko gaitasun profesionalak, gaixo baten aurrean jarriko den edozein
osasun-profesionalentzat lagungarri suerta daitekeen tresna bat da. Pertsona
osotasunean artatzeko, berarekin komunikatzeko eta alor bioetikoak lantzeko eskuratu
beharreko gaitasunak azaltzen dituena.
Maialen Berridi Agirre
Hitzaurrea
I. atala. PAZIENTEARENGAN ZENTRATUTAKO METODO KLINIKOA
1. Sarrera
1.1. Definizioak
1.2. Egokitasuna
1.3. Helburuak4
1.4. Eskuratuko
diren gaitasun profesionalak
2. Hastapenak
2.1. Ideologia-ereduak
medikuaren eta gaixoaren arteko harremanean
2.2. Metodo biomedikoa eta pazientearengan
zentratutako metodo klinikoa
2.3. Pazientearengan zentratutako metodo
klinikoaren hastapenak
3. Pazientearengan zentratutako metodo klinikoaren
ezaugarriak
3.1. Gaixotasuna (disease) eta
gaixoaren ondoeza (illness) aztertu
3.2. Pazientea pertsona gisa
osotasunean ulertzen ahalegindu
3.3. Gaixoarekin akordio batera iritsi bere
arazoaren eta tratamenduaren inguruan
3.4. Osasunaren prebentzioa eta
sustapena barneratu
3.5. Medikuaren eta gaixoaren arteko
harremana hobetu
3.6. Eskura ditugun denbora eta
baliabideekin errealista izan
4. Pazientearengan Zentratutako Metodo Klinikoaren
artatze indibiduala
4.1. Arreta
integraturako lau koadranteak
4.2. Pazientearengan
zentratutako metodo klinikoaren artatze indibiduala
5. Praktikarako proposamenak
6.
Autoebaluaziorako galderak
7. Ideiak nagusiak
8. Bibliografia
II. atala. KOMUNIKAZIO KLINIKOA
1. Sarrera
1.1. Bibliografia
2. Komunikazio asistentziala eta elkarrizketa klinikoa
2.1. Sarrera
2.2. Mediku eta pazienteen arteko
komunikazioa: berrikuspen orokorra
2.3. Praktikarako proposamenak
2.4. Autoebaluaziorako galderak
2.5. Ideiak nagusiak
2.6. Bibliografia
3. Elkarrizketa klinikoaren konexio fasea
3.1. Sarrera
3.2. Konexio fasea
3.3. Konexio fasean martxan jarri beharreko
oinarrizko komunikazio-teknikak
3.4. Harreman
terapeutiko egoki bat finkatzen lagunduko duten gaitasun nagusiak
3.5. Konexio
fasearen laburpena
3.6. Ideiak
nagusiak
3.7. Bibliografia
4. Elkarrizketa klinikoaren arakatze fasea
4.1. Sarrera
4.2. Pazientearengan
zentratutako metodo klinikoa
4.3. Arakatze-fasea96
4.4. Arakatze fasean martxan
jarri beharreko oinarrizko komunikazio-teknikak
4.5. Kontsulta-gai izan daitezkeen beste
arrazoi batzuk arakatu
4.6. Azterketa fisikoa eta komunikazioa
4.7. «Informazioa eskuratzeari buruzko»
laburpena
4.8. Autoebaluaziorako galderak
4.9. Ideia nagusiak
4.10. Bibliografia
5. Elkarrizketa klinikoaren ebazpen
fasea
5.1.egindako
Sarrera
5.2.
Ikuspegiak
5.3.
Informazio klinikoaren edukia
5.4. Behar
bezala informatzeko teknikak
5.5. Ebazpen fasean
martxan jarri beharreko oinarrizko komunikazio-teknikak jarduketa-plana
adosteko
5.6. Kontsultarako inplikazioak
5.7. Ideiak
nagusiak
5.8. Bibliografia
6. Elkarrizketa klinikoaren itxiera fasea
6.1. Sarrera
6.2. Itxiera
fasea
6.3. Ideia nagusiak
6.4. Bibliografia
III. atala. bioetika
1. Sarrera
2. Bioetikaren
hastapenak
3. Bioetikaren
oinarrizko lau printzipioak
3.1. Kalterik ez egitea
3.2. Justizia-printzipioa
3.3. Ongintza-printzipioa
3.4. Autonomia-printzipioa
4. Deliberaziorako
metodologia-prozesua
5. Batzordeak
5.1. Etika Asistentzialeko Batzordeak
5.2. Ikerketarako Batzorde Etikoak
5.3. Ikerkuntza Klinikoko Batzorde Etikoak
6. Praktikarako
proposamenak
7. Autoebaluaziorako
galderak
8. Ideia
nagusiak
9. Bibliografia